Láska a věda

U čtvrtého stupně (dospělost) však nejde (jen) o lásku k člověku, ale o myšlení, vnímání a jednání založené celkově na lásce a důvěře, o otevření srdce, které není určeno jen jednomu milému, milé, ale veškeré existenci. Americký fyzik a vědec zabývající se výzkumem vědomí Arthur Zajonc dokonce hovoří o ‚způsobu poznání skrze lásku‘ (Epistemology of Love).

Odvoláván se přitom na Johanna Wolfganga Goethe, o jehož nauce o barvách a filozofii poznání napsal diplomovou práci.

Goethe řekl, že můžeme skutečně poznat pouze to, co milujeme. Jen když něco milujeme, otevře se nám to a ukáže nám to svou pravou podstatu. U člověk to platí rozhodně: jen pokud se cítí milován, otevře se a ukáže nám své pravé jádro. Ale Goethe tím myslel víc, myslel tím celou přírodu, celou existenci. Ve svém díle ‚Maximen und Reflexionen‘ píše: ‚Existuje jemná empirie, jež se s předmětem co nejvnitřňeji identifikuje a stane se tak samotnou teorií.‘

Jemná empirie – jaký nádherný výraz!

Dokážete si představit, jak vědci se svm předmětem zkoumání zacházejí jemně? A ‚co nejvnitřněji se identifikují‘ – je to přesný opak odstupu a objektivity takzvané empirické vědy (třetí stupeň vědomí – moderní vědomí, vědomí Já).

Fyzik Zajonc to v jedné své přednášce nazvané ‚Vztah lásky a vědy‘ otevřeně pojmenovává:

‚Propojovat vědění s láskou považuje přírodovědec za strašlivé porušení etikety.‘ Pokud by to však učinil, nešlo by mu prý o to, vylepšovat inntelektuální výdobytky dobrými skutky, ale o to ukázat, že ‚vědění samotné zůstává neúplné a deformované, dokud metodu poznání oddělenosti nenahradíme metodou poznání lásky.

Goethův citát pokračuje dál: ‚Tento vzestup duševních schopností však náleží vysoce vzdělané době.‘

Mluví Goethe o čtvrtém stupni?

Svou dobu ještě za dostatečně vyzrálou očividně nepovažoval. Nesla se ještě v duchu druhého stupně vědomí (skupinové, tradiční vědomí), byť ji možná několik jednotlivců překračovalo. Ale i ti, právě jako tajný rada Goethe, byli ve svých osobních vztazích a svém vnímání a jednání ještě hluboce ovlivněni tradičním vědomím. Připadá mi však nanejvýš zajímavé, že Goethe lásku k předmětu zkoumání a identifikaci s ním nereprezentuje jako něco emocionálního, jako jakousi ‚intuici‘, ale jako důsledek vysoké vzdělanosti, jako duševní schopnost, jež onu vědeckou distancovanost dalece přesahuje.

Poznávající láska je tedy u Goetha vyšším vývojovým stupněm vzdělanosti, ne jen nějakým pocitem – je zvýšenou, rozšířenou schopností vnímání, schopností vidět srdcem. Povstává tak nový druh inteligence: inteligence srdce. Očividně i Goethe, byť třeba neměl k dispozici tento pojem, byl schopen vidět evoluci vědomí, které v určitý čas vystoupá na stupeň této nové inteligence.

Přišla tato doba dnes? Pravděpodobně ještě ne. Dvě stě let neznamená ve vývoji vědomí nic, i když se zdá, že při tom obrovském zrychlování času se i vědomí vyvíjí podstatně rychleji.

Ne, jádro naší společnosti ještě dlí uprostřed vědomí ‚Já‘, emočně ještě dokonce ve skupinovém vědomí. To, co nám média a převážná část literatury (i takzvaně ‚vysoké‘ literatury a umění) prezentují jako lásku a co panuje ve většině vztahů, je pořád ještě dětská láska druhého stupně, nebo přinejmenším vědomí teenagera.

Nemá to nic společného s láskou, o kterou zde, na čtvrtém stupni, jde.

Z knihy ‚Život nemá zpátečku‘ od Wilfrieda Nellese

https://martinvachuska.cz/

Pokud chcete, můžete článek sdílet dál

Další články z blogu

Konstelace a LIP

Dneska jsme si trochu povídali s kolegyní s Nelles institutu a kamarádkou Petrou Pejchalovou o konstelacích. A také o tom, co je to fenomenologický způsob

Krása a síla

K seberozvoji jsem se dostal někdy v devadesátých letech díky mým zdravotním potížím, se kterými mi doktoři nedokázali pomoct. Vyzkoušel jsem toho hromady. Něco mi

Život před Životem II.

Jak už jsem psal, psychologie prenatálního období mě velmi přitahovala už dávno před tím, než jsem poznal praktickou práci s LIPem. V LIPu má prenatální