Návrat absolutna


Ve skupinovém vědomí tradiční společnosti je Bůh tím absolutním, vše se od něj odvádí a k němu vztahuje.

Moderní vědomí Boha „zabilo“, jak to vyjádřil Nietzche, zrušilo ho a dosadilo na jeho místo člověka, tedy sebe samotného.

V dnešní době se už nikdo nemusí před Bohem zpovídat, avšak vše se pokládá na oltář humanity, tedy lidskosti a té se také musí ospravedlňovat.
Člověk sám se stal v moderní době měřítkem všech věcí.

Toto postavení člověk ale nemůže vydržet. V tom případě by totiž stál úplně sám, sice nade vším, ale v naprostém osamocení.

A Bůh, jakkoli chceme nazývat absolutno, to, co člověka a jeho malý život nese a obsahuje, se nenechá jen tak odsunout do kouta.

Vrátí se nepoznán zadními vrátky, převlečen do jiných šatů.
Jak už říkal C.G.Jung: „Z Bohů se staly nemoci a Zeus už neovládá Olymp, ale solar plexus a narušuje mozek politiků a žurnalistů, kteří potom nevědomě vyvolávají psychické epidemie.“

V moderním vědomí, mimo neurózy, jsou absolutnem různé ideologie a peníze.

Dokud v sobě zcela nepřijmeme stará božstva, staré skupinové vědomí s jeho hodnotami a starého absolutního Boha, ale setrváváme v odmítání a odporu (což je pro moderní vědomí typické), vrací se to všechno v novém hábitu – například skrze nemoci moderní doby, deprese, vyhoření, sebevraždy, alergie, závislosti na drogách, lécích, herních automatech, pornu, alkoholu, jídlu a mnohém dalším skrze všudypřítomné neurózy a nikdo si to neuvědomuje.

Z knihy Svět, ve kterém žijeme od Wilfrieda Nellese – v ČR vyjde v létě 2023
Překlad: Petra Pejchalová
Foto: Tenerife 2019
https://martinvachuska.cz/

Pokud chcete, můžete článek sdílet dál

Další články z blogu

Konstelace a LIP

Dneska jsme si trochu povídali s kolegyní s Nelles institutu a kamarádkou Petrou Pejchalovou o konstelacích. A také o tom, co je to fenomenologický způsob

Krása a síla

K seberozvoji jsem se dostal někdy v devadesátých letech díky mým zdravotním potížím, se kterými mi doktoři nedokázali pomoct. Vyzkoušel jsem toho hromady. Něco mi

Život před Životem II.

Jak už jsem psal, psychologie prenatálního období mě velmi přitahovala už dávno před tím, než jsem poznal praktickou práci s LIPem. V LIPu má prenatální