Kouzelná slůvka

aneb nová „Svatá trojice“ ANO – NE – DĚKUJI

To, co pro mě bylo od prvního setkání s Procesem životní integrace LIP a přístupem W. Nellese blízké a oproti rodinným konstelacím nové a objevné je, že člověk, aby byl svobodný musí říct svým rodičům nejprve ANO (v tom se LIP s RK shoduje), ale pak jim musí říct NE (to v RK nemá místo), aby tím mohl říci ANO sám sobě.

Pokud říká rodičům jen ANO, nebo jen NE, zůstane vnitřně dítětem (v dětské poslušnosti), nebo dospívajícím (v dospívajícím vzdoru) a tím s rodiči „svázán“.

:::::
Citace z knihy „Život nemá zpátečku‘“od Wilfrieda Nellese

„Když to shrneme: Oddělení se od rodičů ( a ostatních autorit, např. učitelů) je nutné k tomu, aby člověk vnitřně dospěl.

Kdo tento krok podceňuje, nežije svůj vlastní život.
….
K dospělému způsobu patří i to, že dítě rodiče neodsuzuje a nezpochybňuje jejich status rodičů – a to jediných správných rodičů.

Jakýchkoli soudů na adresu rodičů se musí naopak zdržet.

Jinak se od rodičů nebude moci oddělit, bude si to jen namlouvat, ale v nitru bude o to více připoutáno.

Patří k velkým zásluhám Berta Hellingera, že ukázal tuto souvislost.

NE, o kterém je zde řeč, není odmítnutím rodičů jako takových, nýbrž odmítnutím jejich zasahování, odmítnutím jejich nároku, že jim patříme a uplatněním nároku na vlastní život.

S tímto rozlišením se u Hellingera (a pokud je mi známo v celé literatuře o rodinných konstelacích) nesetkáme.

U něj je každé NE týkající se chování rodičů považováno za NE k jejich rodičovství jako takovému.

V konečném důsledku z toho vyplývá, že dítě samo od sebe nemá nárok na vlastní život.

Takto se dívám i na Hellingerovo třetí „kouzelné“ slůvko PROSÍM.
Dítě má prosit rodiče, aby ho přijali.

Tomu nerozumím, ani jako syn, ani jako otec, ani jako terapeut.
Dítě bylo rodičům dáno a oni je tedy musí přijmout.

Stejně tak byli dítěti dáni rodiče, a proto je musí přijmout.

To znamená, že obě strany musí říci ANO.

Konstelační práce sloužící vnitřnímu růstu má prostor i pro vzpurnost a vyjádření NE.
Zároveň se tím vyjadřuje důraz na přednost budoucnosti před minulostí.

Tu si Hellinger sice uvědomoval, ale pouze v tom smyslu, že novému systému, například rodině, přiznává přednost před starým.

To je však pouze jedna část, protože i tam, kde (ještě)
neexistuje nový systém, působí budoucnost do přítomnosti.

Svůj život směřujeme podle toho, co na nás čeká a co nám přichází vstříc a ne podle toho, odkud pocházíme.

Pokud tento pohyb plně následujeme, nezastavíme se u NE, nýbrž přejdeme k přijetí toho, co přichází.

A tak zůstaneme ve spojení s celkem.

….
To, že se dospívající vědomí domnívá, že život patří jen jemu, že je svobodné a nezávislé, když se oddělí od rodičů, je sice omyl, ale jde o důležitý krok.

V okamžiku, kdy člověk vysloví jasné NE, dojde mu, že se samotným NE daleko nedojde.

A že když jde dál, musí zase říkat ANO.

Ale nejdřív musí trvat na svém NE, jinak zůstane zaseklý v polovičním odmítání.
…..
Co se týče kouzelných slůvek, která léčí duši a připravují cestu pro další růst, navrhuji jinou ‚svatou trojici‘ než Hellinger – slůvko „PROSÍM“ nahrazuji slovem „NE“:

1.ANO – vy jste moji rodiče a já jsem vaše dítě: přijímám od Vás život tak, jak jsem jej dostal, přitakávám vám takovým, jací jste, a sobě takovému, jaký jsem.

2.NE – nejsem váš majetek a nejsem zde proto, abych plnil vaše potřeby a očekávání.
Váš život je Váš život a můj život je můj život.
Nepatřím ani Vám, ani sobě, nýbrž následuji to, co pro sebe cítím jako správné.

3.DĚKUJI – za život a všechno ostatní, co jste mi dali. Přijímám vše a udělám z toho (po svém) to nejlepší.“

Z knihy „Život nemá zpátečku‘“od Wilfrieda Nellese (zkráceno)
https://martinvachuska.cz/

Pokud chcete, můžete článek sdílet dál

Další články z blogu

Vztahová past seberozvoje

Pokud si člověk myslí, že je dostatečně „seberozvojově“ na výši a začne si ještě k tomu myslet, že ví lépe, než ostatní, jak by měli

Paradigma minulosti

Jeden z největších „aha“, co se týká ani ne tak metodiky, ale spíš „paradigmatu“, ze kterého konstelář přistupuje ke klientovi a k vedení konstelace, jsem

Dospívání – slepé místo seberozvoje

Čím déle pracuji s LIPem – Procesem životní integrace, tím víc se mi ukazuje, že jedním ze slepých míst zdejšího seberozvoje je třetí stupeň –