„Chybující synové“ nejsou v kontaktu se svou vnitřní silou a proto mají strach z intimity.
Tato síla pramení v primitivní energii a přirozené agresivitě.
Přítomnost otce slouží právě k tomu, aby umožnila synovi získat k této agresivitě přístup.
Když otec chybí, syn má komplikovanou cestu k impulzivitě, která je vlastní jeho pohlaví.
Bude podléhat zákazům a příkazům matky, která nechce tolerovat jeho projevy pudové divokosti.
Mateřská láska právě často vede matku k tomu, aby požadovala od syna slušnost a rezervovanost, žádá, aby nezvyšoval hlas a nebouchal dveřmi.
To je její způsob, jak se o něj starat.
Paradoxně tak animus matky (vnitřní mužství v ženě) s použitím leckdy silných gest a argumentů ničí mužskou podstatu syna.
A pokud synovi není umožněno chovat se fyzicky spontánně, jeho spontaneita se spíš promění v nepřátelství vůči ženám, což bude překážkou v intimitě.
Existuje jedna pohádka zaznamenaná bratry Grimmovými, která krásně shrnje problematiku agresivity.
Nese název Železný Jan.
Čestná úloha ji interpretovat v kontextu současné maskulinity připadla americkému básníkovi Robertu Blyovi.
Zde je shrnutí příběhu:
Královi lovci mizeli jeden za druhým, když se odvážili do velmi vzdálené oblasti lesa.
Mizení zůstává záhadou.
Jednou se u královského dvora objevil muž, který hledal práci.
Řekli mu o té záhadě.
Mladý hrdina se rozhodl, že se sám se svým psem vydá odhalit pravdu o těch zmizeních.
Když procházel kolem jezírka, vynořila se ruka, chytila psa a stáhla do hlubin.
Lovec se nemohl z takovou ztrátou smířit a nechal jezírko vyprázdnit.
Na dně pak objevili obrovského divého muže.
Byl primitivního vhledu, měl vlasy až na paty a byl celý zbarvený do rezava.
Dali mu jméno „Železný Jan“.
Král mladého lovce odměnil a Železného Jana nechal zavřít do klece.
Klec dal postavit na nádvoří zámku.
O několik dní později ztratil osmiletý králův synek při hře pozlacený míč.
Zakutálel se mu do klece divého muže.
Železný Jan ovšem odmítl chlapci vrátit jeho oblíbenou hračku, pokud mu nesežene klíč od klece.
Kde však ten klíč je?
Železný Jan řekl královu synovi: „Je pod polštářem Tvé matky“!
„Ale matka Ti klíč dobrovolně nedá.
Musíš jí ho ukradnout.“
Chlapec využil nepřítomnosti rodičů, aby si klíč obstaral.
Osvobodil Železného Jana, který se hned chystal vrátit do lesa.
Dítě se bálo, že ho rodiče potrestají a prosilo Železného Jana, aby ho vzal sebou.
Divý muž souhlasil, ale řekl chlapci: “Už nikdy své rodiče neuvidíš!“
Pak ho vzal na ramena a zmizel v lesích.
….
Primitivní muž spí pod polštářem matky – Železný Jan symbolizuje divokého a primitivního muže, kterého jsme zatlačili do nevědomí.
To je ostatně důvodem, proč ho najdou na dně jezírka v odlehlé části lesa.
Jeho vlasy, stejně jako ty Samsonovy představují životní a pudovou sílu, která souvisí s agresivitou, mužským pohlavím a hrubou energií.
V civilizovaném království není pro tohoto samce z hlubin místa, proto je umístěn do klece.
Pozlacený míč králova syna představuje vyvíjející se osobnost, potenciálně plnou a kulatou.
Avšak aby osobnost mladého chlapce mohla být úplná, musí se dostat do kontaktu s primitivní energií.
Proto se zlatý klíč zakutálí až do klece Železného Jana.
Skutečnost, že klíč od klece je pod matčiným polštářem, je bezpochyby nejvýznamější detail celého příběhu.
Synovo pudové mužství má pod kontrolou matka!
To se zjevně stává, když otec nenajde lepší řešení svého vlastního problému s identitou, než zavřít svého divého muže do klece.
A když se nakonec mladý muž rozhodne odejít se Železným Janem, navždy opouští (vnitřní) svět své rodiny.
Železný Jan iniciuje jeho životní sílu, aby z něj už nebyl maminčin ani tatínkův chlapeček.
….
Z knihy Chybějící otec, chybující syn od Guy Corneau
https://martinvachuska.cz/
Foto: Vlaďka Vachuška – La Palma 2017


