…
Ve skupinovém vědomí tradiční společnosti je Bůh tím absolutním, vše se od něj odvádí a k němu vztahuje.
Moderní vědomí Boha „zabilo“, jak to vyjádřil Nietzche, zrušilo ho a dosadilo na jeho místo člověka, tedy sebe samotného.
V dnešní době se už nikdo nemusí před Bohem zpovídat, avšak vše se pokládá na oltář humanity, tedy lidskosti a té se také musí ospravedlňovat.
Člověk sám se stal v moderní době měřítkem všech věcí.
Toto postavení člověk ale nemůže vydržet. V tom případě by totiž stál úplně sám, sice nade vším, ale v naprostém osamocení.
A Bůh, jakkoli chceme nazývat absolutno, to, co člověka a jeho malý život nese a obsahuje, se nenechá jen tak odsunout do kouta.
Vrátí se nepoznán zadními vrátky, převlečen do jiných šatů.
Jak už říkal C.G.Jung: „Z Bohů se staly nemoci a Zeus už neovládá Olymp, ale solar plexus a narušuje mozek politiků a žurnalistů, kteří potom nevědomě vyvolávají psychické epidemie.“
V moderním vědomí, mimo neurózy, jsou absolutnem různé ideologie a peníze.
Dokud v sobě zcela nepřijmeme stará božstva, staré skupinové vědomí s jeho hodnotami a starého absolutního Boha, ale setrváváme v odmítání a odporu (což je pro moderní vědomí typické), vrací se to všechno v novém hábitu – například skrze nemoci moderní doby, deprese, vyhoření, sebevraždy, alergie, závislosti na drogách, lécích, herních automatech, pornu, alkoholu, jídlu a mnohém dalším skrze všudypřítomné neurózy a nikdo si to neuvědomuje.
Z knihy Svět, ve kterém žijeme od Wilfrieda Nellese – v ČR vyjde v létě 2023
Překlad: Petra Pejchalová
Foto: Tenerife 2019
https://martinvachuska.cz/